george-in-nederland.reismee.nl

Voor het eerst naar school in Nederland!

Maandags was de eerste kennismaking op school. Jetty had George opgehaald en ik kwam vanaf mijn werk naar school. Toen ik George uit de auto zag stappen leek hij verheugd dat hij mij zag komen aanlopen. De eerste kennismaking op school ging erg leuk, we kregen een boel informatie en een rondleiding door het schoolgebouw. George deed weer veel indrukken op en had op weg naar huis vele vragen. Hij vond het heel erg bijzonder dat de leerlingen op school geen uniform dragen en begreep ook niet goed waarom hij boeken op school kreeg en andere schoolspullen zelf moest aanschaffen. Na de kennismaking op school gingen we schoolspullen halen en het winkelen in Nederland was ook weer een bijzondere beleving. Een rekenmachine was volgens hem niet nodig, want op school in Taiwan wordt alles uit het hoofd uitgerekend. Boeken kaften was ook volledig onbekend voor hem en zo waren er nog wel wat vreemde dingen die hij niet helemaal duidelijk vond. Na het inkopen gingen we naar huis terug en hebben we samen de boeken gekaft. Dat is nogal lastig en hij vond het niet handig omdat je nu niet meer kon zien welk boek je had omdat ze er allemaal hetzelfde uitzagen door het kaftpapier. Uiteindelijk hebben we in het Nederlands en in het Chinees op de kaften gezet welke boeken het waren, maar het bleef voor hem een onlogisch gebeuren. De avond hebben we hem maar een beetje met rust gelaten en heeft George wat spelletjes op de laptop gespeeld. Je kon echt aan hem merken dat al die nieuwe indrukken hem hadden vermoeid.

De eerste echte schooldag en kennismaking met zijn klas was de dinsdag 26 augustus. In Nederland dragen de kinderen op school hun eigen kleding en dus dacht George dat hij in een trainingsbroek wel naar school kon. Jens en ik hebben geprobeerd hem uit te leggen dat een trainingsbroek niet echt iets is waarin je naar school gaat, maar hij vond dat het wel kon. Een spijkerbroek had hij wel, maar dat zit volgens hem niet comfortabel en hij vond dat het wel kon. Hij zei dat hij in trainingsbroek naar school kon omdat hij ``special`` is dus we hebben hem uiteindelijk maar zo naar school laten gaan. Samen hebben we de weg naar school gefietst en het bleek dat hij het fietsen al een behoorlijk stuk beter beheerste in die paar dagen bij ons, we waren binnen 50 minuten op school. We werden hartelijk ontvangen door de teamleider en hij heeft George in de klas voorgesteld aan de medestudenten. Na schooltijd stond ik buiten weer op hem te wachten en zijn we terug naar huis gefietst. Ik had de indruk dat het vinden van de weg nogal moeilijk was en ben diezelfde avond met de auto met George naar school gereden om hem de weg te leren kennen. De woensdagochtend heb ik hem voor de helft naar school gebracht omdat ikzelf moest werken en hij ervan overtuigd was dat hij het wel alleen kon vinden. We hadden afgesproken dat hij bij problemen onderweg kon bellen en als hij bij school was aangekomen zou hij mij ook een belletje geven. Vanaf tien over 8 hield ik mijn mobiel behoorlijk in de gaten, maar om kwart voor 9 had hij nog niet gebeld. Uiteindelijk heb ik de administratie van school gebeld en hij bleek gewoon op tijd in de klas te zitten en was vergeten mij te bellen. Een heel gewone puber dus. Toen hij uit school kwam ben ik hem tegemoet gefietst en hebben we het drukste stuk weer samen gefietst. De donderdag zou hij alleen fietsen, maar hier in het dorp was ik er nog niet van overtuigd dat hij de weg zou vinden. Onder het eten heb ik hem nog maar eens gevraagd of hij de weg vanaf huis naar school echt alleen kon vinden en hij was ervan overtuigd. Jens vroeg waar hij langs ging en tot onze grote verbazing liet hij weten dat hij de herkenningspunten onderweg allemaal had gefilmd met zijn mobieltje en zo de weg wel kon vinden. Simpel dus. Een moeder, en dus ook een gast moeder maakt zich vaak te veel zorgen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active